Campagne "Met onze kinderen kunnen we niet voorzichtig genoeg zijn" van start

6 april 2018 15:30

V.V. Sittard start de campagne "Met onze kinderen kunnen we niet voorzichtig genoeg zijn..."

Beste leden

Vandaag is het startschot gegeven voor de campagne Met onze kinderen kunnen we niet voorzichtig genoeg zijn.

U zult zich wellicht afvragen waarom wij binnen V.V. Sittard deze campagne starten. De reden ligt in het rapport die oud-minister Klaas de Vries presenteerde in december 2017. De conclusies van zijn onderzoek zijn schokkend, namelijk één op de acht sporters heeft hiermee te maken. Voor meer informatie: https://sportengemeenten.nl/rapport-onderzoekscommissie-onder-leiding-van-oud-minister-klaas-de-vries-over-seksuele-intimidatie-en-misbruik-in-de-sport/.

Het hieruit voortvloeiende voorstel was dat coaches/trainers/begeleiders in gesprek gaan met de teams om afspraken te maken met de kinderen: Hoe wil je met elkaar omgaan? Wij denken dat kinderen vrijer zijn als de trainers niet bij dit gesprek zijn en hebben aan ons zorgteam de vraag gesteld “Hoe kunnen wij dit aanpakken op een kindvriendelijke manier?

Nicole, Dieuwertje en Rachel (ons zorgteam) hebben gekozen om aan de hand van het spel over de streep met de kinderen te praten over onderwerpen als schelden, pesten en complimenten geven. Het spel is heel eenvoudig. Er is een streep in het midden in het kleedlokaal (veilige omgeving). Iedereen staat aan één kant van de streep. Er wordt een stelling voorgelezen, bijvoorbeeld “Als ik met voetballen een bal niet goed raak, word ik wel eens uitgelachen of uitgescholden”. Als dit je wel eens overkomen is, dan steek je over. Daarna volgt er een kort gesprek tussen de 2 kanten van de streep en zal het zorgteam dit in banen begeleiden. De kinderen zullen tijdens een training in april gedurende circa 30 minuten deelnemen aan over de streep. De uitkomsten van over de streep vormen de basis van een afsprakenboekje voor het team.

De uitkomst van het gesprek met de kinderen van het team wordt natuurlijk ook met de trainers van het betreffende team besproken, want zij zullen samen met de kinderen de gemaakte afspraken moeten naleven. De afgesproken regels worden in de vorm van een afsprakenboekje aan het team verstrekt. Van alle uitkomsten zal een algemeen normen en waarden beleid voor V.V. Sittard worden gedestilleerd en aangeboden aan het bestuur ter goedkeuring.

Mocht u naar aanleiding van dit bericht vragen hebben, dan verneem ik deze gaarne van u per mail.

TER INFO:
De campagne Met onze kinderen kunnen we niet voorzichtig genoeg zijn loopt naast een bestuurlijk traject in samenwerking met NOC-NSF waarbij alle vrijwilligers bij V.V. Sittard een gratis VOG-verklaring moeten gaan overleggen.

Met sportieve groet,
Patrick Valentijn | Algemeen JeugdCoördinator V.V. Sittard