Update hervatten voetbal V.V. Sittard

28 april 2020 12:15

In het bericht van 22 april 2020 hebben wij aangegeven dat V.V. Sittard bezig is om voetballen op ons complex weer mogelijk te maken met in inachtneming van alle daaraan verbonden maatregelen en richtlijnen van onder andere het RIVM, NOC-NSF en de KNVB.

Ondertussen zijn er al heel wat stappen doorlopen en heeft de Gemeente Sittard-Geleen -naar aanleiding van het door V.V. Sittard geschreven opstartplan- ons complex vrijgegeven voor sportactiviteiten. De streefdatum voor het hervatten van de trainingen voor de jeugd is woensdag 6 mei aanstaande.

Uitgangspunt hierbij is en blijft dat veiligheid en gezondheid op de eerste plaats staat, zowel voor spelers, trainers als vrijwilligers. Daarom zullen er strikte maatregelen genomen worden, waaraan iedereen zich zal moeten houden. De verantwoordelijkheid voor handhaving van de regels ligt bij V.V. Sittard. Het niet nakomen van de regels kan leiden tot een verbod om op ons complex te sporten. Het is dus in ieders belang om de regels na te leven!

Een aantal centrale regels zijn:
- Een vaste organisatie van de parkeerplaats
- Bescherming van trainers en kinderen m.b.t. de 1,5 meter regel
- Géén ouders op het complex
- Kleedlokalen en kantine zijn gesloten
- Vast trainingsschema met wellicht andere trainingstijden of dagen

Ook willen wij de verwachtingen rondom de trainingen duidelijk aangeven: kinderen mogen weer sporten, maar dat betekent niet dat alles in één keer weer normaal kan zijn. Voor alle kinderen geldt dat het plezier om weer te mogen voetballen met vrienden en/of vriendinnen voorop moet staan en niet de kwaliteit van de training. Zeker voor de hogere jeugdteams (JO13 t/m JO19 & MO13 t/m MO17) zal het wennen worden om met minimaal 1,5 meter afstand te trainen. Dit betekent bijvoorbeeld dan ook dat er geen partijvormen gedaan kunnen worden.

V.V. Sittard heeft als uitgangspunt dat geen enkele trainer zich gedwongen moet voelen om training te geven. De keuze om wel of niet vanaf 6 mei te beginnen is een voor elke trainer persoonlijke afweging. Morgenavond (29 april 2020) tijdens het coördinatoren overleg zullen alle stappen en nieuwe informatie ver-/bijgewerkt worden in het opstartplan. Wij zullen alle trainers uiterlijk vrijdagmiddag een kopie toezenden van het opstartplan, waarna wij in het weekend een inventarisatie maken welke trainers er beschikbaar zijn. Maandag 4 mei 2020 zullen wij de leden en hun ouders informeren met een per leeftijdscategorie gerichte instructie.

Als laatste zullen wij ons allen moeten realiseren dat veranderende omstandigheden invloed kunnen hebben op de genomen besluiten. Laten wij als volwassenen er samen dan ook alles aan doen om het voetbal voor onze kinderen mogelijk te maken door ons te houden aan de richtlijnen van het RIVM.

Same aan’m