In Memoriam: Charles Dumernit

1 november 2019 11:15

We nemen afscheid van voormalig jeugdtrainer Charles Dumernit. In onze gedachten nog steeds die oersterke straatvechter uit Utrecht. Te jong gegaan. De reacties van toenmalige pupillen zijn eensgezind… Wat een geweldige man, wat een mooie tijd en herinneringen!

Midden jaren ‘90 verscheen het gezin Dumernit bij V.V. Sittard. De jongens Rosso en Chico verlieten V.V. Born voor V.V. Sittard. Het zal in de C-jeugd zijn geweest. Hun vader Charles werd trainer. Charles was kunstenaar: beeldhouwer. Zijn aanpak en zienswijze was soms net even anders. Dat was wel even wennen in het begin. Zo liet hij ons vanaf het Sportcomplex rennen naar hun huis in Millen. Bij hem thuis lagen we in de tuin en aten we wat. "Wat een onzin", dachten we vooraf. Maar nee, wat een plezier hadden we samen, want een geweldige band hadden wij als team.

Het hele team was gek met hem. Hij liet ons dingen anders zien en beleven en wij waren onder de indruk van zijn prachtige verhalen: volledig authentiek en eerlijk. Charles was oersterk en zo zag hij er ook uit. Dat maakte natuurlijk indruk op ons als 14/15-jarige spelertjes, maar zijn benadering was juist heel vriendelijk, maakte altijd een dolletje met ons en gaf bovenal iedere speler vertrouwen!

De meeste wedstrijden lijken vergeten, maar wat zeker bij iedereen bij is gebleven, zijn de memorabele uitwedstrijden met zijn bus. We speelden redelijk op niveau en de afstanden waren aanzienlijk. Als beeldhouwer was Charles voorzien van type Volkswagen T3 met open laadbak (een beige, toen al oude auto). Het gruis lag overal, maar iedereen wilde bij Charles in de auto. Midden op parkeerplaats aan de Valkstraat (het oude V.V. Sittard terrein) stond dan zijn bus en alle spelertjes drongen voor een plekje. Voetbaltassen gooiden we dan achterin in de laadbak en het zou best kunnen zijn dat er met een heel elftal in zaten. Vier spelertjes op voorbank was geen uitzondering. Eentje moest dan wel schakelen op zijn aanwijzingen. Zo reden we rustig richting Venlosche Boys of verder. De meeste wedstrijden zijn vergeten, het plezier en zeker avontuur niet.

Anna, Rosso, Chico, Gitane: V.V. Sittard wenst jullie heel veel sterkte en kracht. Jullie vader is voor velen een onuitwisbaar onderdeel van hun jeugd bij V.V. Sittard!

Charles, rust zacht, vaarwel